Missie en visie
Missie
Daltonbasisschool St. Jozef is een school waar we de leerling stimuleren om zich in een veilige leeromgeving op een respectvolle manier vanuit verwondering voor de wereld en met oog voor de ander tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen, vol vertrouwen en lef om voorbereid te zijn op de toekomst.
Onze slogan is: Jezelf ontwikkelen op weg naar jouw toekomst.
Visie
Om dit te bereiken nemen we het Daltononderwijs als basis voor onze visie en geven we in samenhang vorm aan de vijf kernwaarden:
1 Zelfstandigheid
De leerling maakt zelfstandige keuzes ten aanzien van zijn eigen leerproces, zoals werkplek, taakbesef, leertijd, etc. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid zet leerlingen aan tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor de leerling effectief en verantwoord zijn.
2 Samenwerken
Onze school creëert een leefomgeving waar leerlingen, ouders en het team op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Onze school is nauw verbonden met het dorp. Binnen de pedagogiek gaat het om elkaar te leren kennen, om te weten en voelen wat het is om in een groep te werken, te delen, je mening te verwoorden. Bij het didactisch samenwerken leert een kind de talenten van andere kinderen te ervaren. Een belangrijk doel is democratisch burgerschap. Onze school is een oefenplek voor democratisering en socialisering.
3 Vrijheid in gebondenheid
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Leerlingen plannen hun taken binnen de gestelde kaders. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.
We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hun toekomst waar we in onze school een brede basis voor leggen. We richten ons hierbij op hun intellectuele, praktische, sociaal-emotionele en creatieve talenten. We stimuleren onze leerlingen om zich vanuit verwondering voor de wereld en met oog voor de ander, tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen; vol vertrouwen en ontdekkend de toekomst tegemoet.
4 Effectiviteit
Op onze school werken we doelgericht vanuit het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie). Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Parkhurst (de grondlegger van het Daltononderwijs Helen Parkhurst (1887-1973) maakte in haar Dalton Plan van kinderen als het ware kleine ondernemers, die verantwoordelijkheid leren dragen voor het schoolwerk, hun eigen werk, dat ze in vrijheid uitvoeren.
5 Reflectie
Reflectie, nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is op onze school belangrijk. In de klas maken leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van de opdrachten. Door middel van reflectieve gesprekken met leerlingen worden de inschattingen vooraf en achteraf met elkaar vergeleken. Zo wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd. Naast onderwijsdoelen werken leerlingen ook aan persoonlijke doelen. Iedere leerkracht die werkt op onze school reflecteert op zijn/haar onderwijspraktijk en professioneel handelen. Door te reflecteren stimuleren we het bewust worden van de eigen leerhouding en leerproces (metacognitieve vaardigheden).
1.5 Identiteit
Onze school is een katholieke school die met behoud van onze eigen identiteit openstaat voor andersdenkenden. Onze identiteit biedt de mogelijkheid om de tradities van leerkrachten, kinderen en ouders, samen met hun ervaringen als een belangrijke inspiratiebron te zien. Deze tradities en ervaringen geven belangrijke waarden mee waaruit we met kinderen communiceren en handelen. Heb eerbied voor het verleden in relatie tot jezelf ontwikkelen op weg naar jouw toekomst; een prima combinatie.